
🎥 Webbinarieserie
STEM i förskolan
- i en tid med generativ AI
💡 För dig som vill inspireras, utvecklas och utforska hur STEM kan användas i förskolans vardag!
📅 När? Tisdagar kl. 16.00–17.00
👩🏫 För vem? Förskollärare, rektorer och IKT-pedagoger inom förskolan.
💻 Hur? Digitalt – kostnadsfritt och enkelt att delta. Anmäl dig via länken nedan!
🔍 Så funkar det:
Varje webbinarium består av två delar:
DEL 1 - Fokus på ett konkret AI-tema kopplat till STEM – hur kan generativ AI användas i planering, dokumentation eller skapande aktiviteter i förskolan?
DEL 2 - Science Kids – vi bjuder in en ny gäst varje vecka! Möt pedagoger från Science Centers, forskare eller förskollärare som delar sina tips, erfarenheter och inspiration.
📣 Missa inte chansen att ta del av nya insikter och verktyg – varje tisdag!
👉 Gäster och teman för varje vecka publiceras löpande här på sidan.
📚 Material och länkar till genomförda webbinarier hittar ni under respektive vecka.
📥 Anmäl dig här.
ℹ Information för er som ännu inte anmält er. Ni kommer att få en länk till webbinariet senast på tisdag eftermiddag strax innan webbinariet börjar.
📅 Vecka 16
Förskolan och regeringens STEM-strategi
Hur kan Science Kids hjälpa till? Och hur kan AI vara till nytta i arbetet med STEM?
Hur kan förskolan stärka barns nyfikenhet kring naturvetenskap och teknik?
DEL 1 – Om Science Kids och en presentation om webbinarieserien
Förskolan och regeringens STEM-strategi
Presentation av Science Kids olika delar och vårens webbinarieserie
DEL 2 – Veckans AI-skola:
Vad är generativ AI
Introduktion till AI-verktyget AIDA (Science Kids egen chattbot)
📺 Inspelningen från webbinariet
📅 Vecka 17
AI som kreativt stöd: Skapa bilder och sagor tillsammans med barn
DEL 1 – Veckans AI-skola:
Använd AI för att skapa sagor, bilder, karaktärer och miljöer med naturvetenskapliga teman
Utforska hur AI kan väcka frågor och funderingar om teknik och vetenskap genom berättelser
Berättande som metod för att upptäcka STEM-ämnen på ett lekfullt sätt
DEL 2 – Veckans gäst: Bo Sillén
Veckans gäst är Bo Sillén. Han är projektledare för Science Kids. Under webbinariet berättar han om bakgrunden till projektet, hur det vuxit, samt vilka visioner han har för Science Kids.
👩👧👧 Arbetsinstruktioner och exempelsaga - från samling till saga
📅 Vecka 18
AI som planeringsverktyg för pedagoger
Hur kan AI hjälpa pedagoger att strukturera lärande inom naturvetenskap, teknik och skapande?
DEL 1 – Veckans AI-skola:
AI som hjälpmedel för att planera STEM-teman, experiment och byggprojekt
Skapa strukturerade undervisningsupplägg inom naturvetenskap och teknik
Exempel på prompts för STEM-relaterat temaarbete i förskolan
DEL 2 – Veckans gäst: Kristin Engvall
Kristin är processledare, samordnare och NTA-utbildare för förskoleverksamheter i Gävle kommun. Hon har också varit lärare på YH-utbildningen Naturvetenskap och teknik i förskolan. Det är Kristin som tagit fram gör-det-själv-manualen på Science Kids hemsida.
Under webbinariet så kommer Kristin att dela sina tankar kring att utveckla kunskapsresor inom STEM för förskolan, samt hur man kan använda Science Kids gör-det-själv-manual.
📅 Vecka 19
AI för lärande: Skapa pedagogiskt material snabbt
Använd AI som verktyg för att skapa stimulerande STEM-aktiviteter!
DEL 1 – Veckans AI-skola:
Skapa sånger, rim och berättelser med koppling till natur, teknik och matematik
Designa enklare vetenskapliga experiment eller tekniska utmaningar med hjälp av AI
Anpassa STEM-material till barngruppens ålder, frågor och intressen
DEL 2 – Veckans gäst: Maria Högberg
Maria arbetar som IKT-pedagog för förskolan i Kumla kommun. Hon har utbildat sig i användandet av digitala verktyg vid Linnéuniversitetet och har under flera år haft ett utökat ansvar för IKT i sin yrkesverksamhet. I höstas undervisade hon på YH-utbildningen Förskolan i ett digitalt samhälle.
Maria är författare till boken Digital kreativitet i förskolans undervisning. Under webbinariet kommer vi att prata om hennes erfarenheter att arbeta med både med analoga material och digitala verktyg utifrån läroplanen i förskolans verksamhet. Du kan läsa mer om henne på Förskoleforums webbplats.
📅 Vecka 20
Barnens frågor och AI:s svar: Kan man använda AI som frågelåda?
Barn ställer frågor om allt – kan AI vara en del av deras nyfikenhetsresa?
DEL 1 – Veckans AI-skola:
Testa att ställa barnens vetenskapliga och tekniska frågor till AI – utforska världen tillsammans
Använd AI:s svar som utgångspunkt för vidare utforskande och undersökande aktiviteter
STEM-koppling: Naturvetenskapliga samtal, hypoteser och vidare experiment utifrån barnens egna frågor
DEL 2 – Veckans gäst:
Veckans gäst, samt samtalets inriktning tillkännages inom kort.
📅 Vecka 21
IKT-perspektivet: Implementering av AI i verksamheten
Hur kan AI bli en del av förskolans digitalisering och kvalitetsarbete?
DEL 1 – Veckans AI-skola:
AI som stöd för att utveckla STEM-undervisning inom ramen för skolans digitala strategi
Kvalitetsarbete, etik och digital kompetens med koppling till STEM
Teknikförståelse och ledarskap för en hållbar digital och vetenskaplig skolutveckling
DEL 2 – Veckans gäst:
Veckans gäst, samt samtalets inriktning tillkännages inom kort.
📅 Vecka 22
AI-stöd i kommunikation och flerspråkighet
Hur kan AI stärka kommunikationen mellan hem och förskola? Och hur kan AI hjälpa till när barn eller föräldrar har begränsad förståelse i svenska?
DEL 1 – Veckans AI-skola:
Språk och kommunikation som nycklar till att förstå och utforska STEM-världen
Så kan du Skapa tillgängliga språkmiljöer för hela barngruppen
Så kan du använda du AI för att kommunicera med barn och föräldrar med begränsad förståelse i svenska
DEL 2 – Veckans gäst:
Veckans gäst, samt samtalets inriktning tillkännages inom kort.
📅 Vecka 23
AI i teknik och naturvetenskap: Hur kopplar vi AI till kunskapsresor?
DEL 1 – Veckans AI-skola:
Använd AI som idébank för STEM-undervisning
Utveckla arbetslagets idéer och barnens intressen till formaliserade undervisningsupplägg
Använd AI för att differentiera undervisningen
DEL 2 – Veckans gäst:
Veckans gäst, samt samtalets inriktning tillkännages inom kort.
📅 Vecka 24
Framtidsspaning och inspiration: Vad kan vi göra med AI imorgon?
Avslutning och framtidstankar – hur kan vi fortsätta vår STEM-resa med AI?
DEL 1 – Veckans AI-skola:
Summering av alla AI- och STEM-kopplingar under serien
Hur kan AI användas för fortsatt professionell utveckling inom STEM i förskolan?
Tips på nätverk, plattformar och kompetensutveckling för framtidens undervisning
DEL 2 – Veckans gäst:
Veckans gäst, samt samtalets inriktning tillkännages inom kort.