Månadsarkiv: maj 2013

En av skolans viktigaste uppgifter är att lära eleverna vad vetenskapliga metoder går ut på och hur man skiljer på vad som är vetenskap och vad som är löst snack, eller i vissa fall till och med rent lurendrejeri. Vetenskap … Läs mer

Postat den av os54 | Lämna en kommentar

På varje förskoleavdelning och i varje klass finns det barn som kräver mer och som inte reagerar som majoriteten. Vilka barn handlar det om och vilka signaler sänder de ut? Hur skall vi som pedagoger förstå och tolka det vi … Läs mer

Postat den av os54 | Lämna en kommentar

Paul Honkanen intervjuar forskare inom olika områden för att utreda vad ett språk är, hur tankar och språk hänger ihop och hur det går till när ett barn lär sig tala. Vi träffar bland andra Christer Platzack, professor i Nordiska … Läs mer

Postat den av os54 | Lämna en kommentar

Vad är egentligen teknik? Och varför är det viktigt att barn får lära sig teknik? Lärare som medverkat tidigare i serien berättar om sin syn på tekniken, om prylar som de tycker är intressanta ur teknisk synvinkel, och varför teknik … Läs mer

Postat den av os54 | Lämna en kommentar

Tecknad film. En vulkanisk sten berättar om olika former av vulkaner och om hur hon bildas ur en exploderande stratovulkan. Animation: Maria Beskow. Röst: Tova Magnusson. Manus: Helen Rundgren. Add to favorites

Postat den av os54 | Lämna en kommentar

Tecknad film. Några dinosaurier porträtterade av det lilla däggdjuret som lever i vegetationen. De är läskiga, de stora jordbävningsfötterna – och de har funnits länge. Ska det aldrig ta slut? Animation: Jonathan Knape. Röst: Michael Segerström. Manus: Helen Rundgren. Add … Läs mer

Postat den av os54 | Lämna en kommentar

Speed hävdar att vatten är en mexikansk uppfinning, men Vattenmannen är inte så säker. De går upp till ytan där de träffar meteorologen Anna Lilja som förklarar att samma vatten går runt i ett kretslopp. För att komma närmare molnen … Läs mer

Postat den av os54 | Lämna en kommentar

”Det övergripande resultatet i avhandlingen visar att barns meningsskapande om natur kan omfatta såväl kognitiva, fysiska, moraliska som estetiska aspekter. Det är min förhoppning att de metoder som utvecklats i avhandlingen för att undersöka barns meningsskapande och pedagogers guidning kan … Läs mer

Postat den av os54 | Lämna en kommentar