Månadsarkiv: april 2013

Skolprogram förskola

Röra om och skapa nytt! I programmet Röra om och skapa nytt! berättar vi om Alfred Nobel och om vad kemi är för något. Museibesöket avslutas med att barnen får smälta plast och göra smycken eller figurer. Programmet vänder sig … Läs mer

Publicerat i Anslagstavla | Lämna en kommentar

NO-biennaler 2013

Delta i NO-biennaler som de nationella resurscentra i fysik, kemi och biologi anordnar för dig som undervisar i gr F-9. Läs hela artikeln

Publicerat i Anslagstavla | Lämna en kommentar

Kompetensutveckling för lärare och förskollärare

Är du förskollärare, lärare eller speciallärare och vill fortbilda dig? Mälardalens högskola erbjuder fortbildningskurser för lärare inom ämnena: engelska Kammarmusik matematik NO och teknik pedagogik specialpedagogik (kurser kommer inför HT-13) svenska svenska som andraspråk   Sök före 15/10 på www.antagning.se

Publicerat i Anslagstavla | Lämna en kommentar

Lustfyllt lärande med iPads i förskola & skola

I Nacka kommun pågår ett pedagogiskt utvecklingsarbete med lärplattor i förskola, och grundskola. Här bloggar våra pedagoger om sina erfarenheter och reflekterar över hur dessa kan stödja lärandet i förskola och skola. Du hittar även våra youtubefilmer här: http://www.youtube.com/njutbildning

Publicerat i Uppsatser | Lämna en kommentar

Matematik som ett sätt att uttrycka sig

Författare: Stella Harutyunyan; [2011-07-14] Nyckelord: vardagsmatematik; yrkesspråk; utveckling av praktiken; Sammanfattning: Syftet med detta arbete är att belysa betydelsen av ett professionellt yrkesspråk hos pedagogerna på förskolan.Huvudfrågan handlar om hur man kan använda mattespråk som redskap för att stimulera barns … Läs mer

Publicerat i Uppsatser | Lämna en kommentar

Jämställdhetsarbetet i förskolan har till stora delar handlat om och handlar fortfarande om att behandla barnen mer lika. Det visar Charlotta Edström, Umeå universitet i sin doktorsavhandling om jämställdhet i förskolepolitik och praktik. Läs hela artikeln

Postat den av os54 | Lämna en kommentar

Utbildning kan ses som en nyckel till hållbar utveckling och lärande som en förutsättning för att människor ska kunna hantera de utmaningar världen står inför. Vad är det som behöver läras? Och vad är det lärare föreställer sig att de … Läs mer

Postat den av os54 | Lämna en kommentar

En nationell forskarskola i naturvetenskap, matematik, teknik och dessa ämnens didaktik för verksamma lärare och förskollärare (LicFontD) startar upp. Umeå universitet deltar i forskarskolan som får 30 platser. Läs hela artikeln

Postat den av os54 | Lämna en kommentar

Barn är nyfikna men får sällan svar på sina frågor eftersom lärarna är alltför barnsliga, eller okunniga. Den kritiska slutsatsen drar Susanne Thulin vid Malmö högskola i sin avhandling om naturvetenskap och förskolan som lades fram i fredags. Läs artikeln

Postat den av os54 | Lämna en kommentar

  Hur kan man förstå uppmärksamhetsproblem? Gordon Neufeld, utvecklingspsykolog och författare från Kanada, berättar om uppmärksamhetens anatomi, några vanliga uppmärksamhetsproblem, vilka naturliga förklaringar som kan finnas till ADD och ADHD och vad man kan göra för att hjälpa barn att … Läs mer

Postat den av os54 | Lämna en kommentar

Magnus Näslund, astronom från Stockholms universitet, förläste för lågstadielärare om planeterna i vårt solsystem. Inspelat 2011-03-05. OBS! Filmen är lång (41 min) och kan ta en stund att ladda. Add to favorites

Postat den av os54 | Lämna en kommentar

”Den lärande hjärnan” av Torkel Klingberg, professor i kognitiv neurovetenskap, tar upp hur inlärningen kan påverkas av gener, stress, fysisk aktivitet och relationer. Allt lärande sker i hjärnan, och nyckeln till barns utveckling finns i hur hjärnan formas. Men hur … Läs mer

Postat den av os54 | Lämna en kommentar