Matematik som ett sätt att uttrycka sig

Författare: Stella Harutyunyan; [2011-07-14]

Nyckelord: vardagsmatematik; yrkesspråk; utveckling av praktiken;

Sammanfattning: Syftet med detta arbete är att belysa betydelsen av ett professionellt yrkesspråk hos pedagogerna på förskolan.Huvudfrågan handlar om hur man kan använda mattespråk som redskap för att stimulera barns allmännaspråkutveckling. Jag kommer att presentera och analysera ett utvecklingsarbete, som jag har planerat ochgenomfört. Jag kommer att förklara och argumentera mina val av metod och syfte. Min uppsats kommer belysabetydelsen av ett professionellt yrkesspråk hos pedagogerna och även dess påverkan på barns inlärning ochkunskapsskapande. Mitt arbete rör sig inom området matematik och språk och kommer att synliggöra sambandetmellan användningen av det matematiska språket och barnens allmänna språkutveckling.Jag har använd mig av aktionsforskning som metod inom ramen för min verksamhets utvecklingsprojekt inomkursen LAU 375. Under en månads tid har pedagogerna på en avdelning i en förskola försökt att användamatematiska begrepp och uttryck i den vardagliga verksamheten samt utnyttja vardagliga situationer påförskolan som tillfälle för att lära barnen kommunicera med hjälp av matte. Följden blev att barnen själv börjadeanvända mattespråket som redskap för att kunna uttrycka sig. Resultaten, som utvecklingsprojektet visar,synliggör hur det språk pedagogerna använder på förskolan, utvecklar barnens lärande och språkutveckling. Motden bakgrunden vill jag påstå att allt som en pedagog säger till barnen har sina konsekvenser.

Läs hela artikeln

Det här inlägget postades i Uppsatser. Bokmärk permalänken.